maandag 27 oktober 2008

Bankieren


Bankieren in Namibie gaat op een iets andere manier dan in Nederland. Er zijn hier vier grote banken: Bank Windhoek, Nedbank, Standard Bank en FNB. De laatste drie zijn Zuid-Afrikaanse banken. Het distance programma van NETS bankiert bij FNB. Deze First National Bank komt voort uit het Britse Barclays. Voor de rekeningen moet ik tekenbevoegd worden. Een brief opstellen met daarin de mededeling dat ik mijn voorganger zou vervangen moest genoeg zijn. Daar de afdeling small en medium enterprises van FNB dicht bij NETS is, dacht daar even heen te gaan. Daar aangekomen verzekerde men mij dat ik op het hoofdkantoor in het centrum zou moeten zijn. Zo gezegd zo gedaan. Aangekomen bij het hoofdkantoor werd ik doorverwezen naar de zakelijke afdeling 50 meter verderop. Bij de zakelijke afdeling vertelde men dat ik me bij de afdeling grootbankieren moest vervoegen. Na weer een wandeling daar aangekomen. "Nee meneer, u moet op het hoofdkantoor zijn." Na 1,5 uur eindelijk bij de juiste persoon. Daar blijkt dat het handtekeningen verwisselen een precies proces is. FNB stuurt binnenkort een accountmanager naar NETS (!) om van alle betrokkenen de handtekeningen in ontvangst te nemen, ook al zijn zij al langer tekenbevoegd. Opvallend is dat voor een klein land als Namibie de hoofdkantoren van banken net zo groot zijn als die SNS en Rabo in Utrecht. Op de hier beschreven werkwijze hebben ze de ruimte ook hard nodig om iedereen een plek te bieden. Opvallend is dat iedereen op het FNB hoofdkantoor in bedrijfskleding loopt: pakken dan wel t-shirts met het Logo erop. De ouderwetse cheque is hier nog volop in ere. Dat maakt bankieren duur. De goedkoopste optie bij FNB is een betaalrekening met enkel een betaalpas en internetbankieren. Dit pakket kost je 7 euro per maand. SNS rekent daar dacht ik 2,50euro voor.
Bank Windhoek is de Rabobank van Namibie. Ze is diep geworteld in de maatschappij. Ze doet veel aan sponsering ook in het kader van reclassering van gevangenen, een proces waar ons distance department van NETS ook bij betrokken is.

4 opmerkingen:

  1. Hoi Willem-Henrie en Ditteke,

    wat leuk dat we op deze manier toch nog kunnen zien hoe het met jullie gaat!
    we zullen het bijhouden, leuk!
    is alles goed met jullie?

    groetjes sarah en joost

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Willem-Henrie en Ditteke,

    wat leuk dat we op deze manier toch nog kunnen zien hoe het met jullie gaat!
    we zullen het bijhouden, leuk!
    is alles goed met jullie?

    groetjes sarah en joost

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hé Willem,
    Niet zo negatief over de RABO hoor. Je bent dan wel ver weg, maar je SNS-reclame gaat blijkbaar gewoon door.
    Doei, Nellie.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bankieren legt de banken in Windhoek bepaald geen windeieren....

    Groeten,

    Martin Bogaard

    BeantwoordenVerwijderen